7 Stappen Naar Een Succesvolle Zakelijke Blog

Bloggen bestaat al jaren, maar je ziet de afgelopen paar jaren dat het echt van de grond komt. Er zijn vele bedrijven die bloggen met succes toepassen. Echter de meeste beginnen eraan zonder zich af te vragen waarom ze gaan bloggen, wie hun doelgroep is en wat ze ermee willen bereiken.

Zonder een strategie is het haast onmogelijk om een blog in stand te houden. Op het world wide web zie je dan ook talloze “verlaten” blogs. Zorg dat dit jou niet overkomt. Het is natuurlijk heel erg vreemd om op een blog te komen waarbij de laatste “post”(bericht) twee jaar oud is. Het komt niet geloofwaardig over en je bezoeker zal de blog daarom ook snel verlaten.

In dit stuk wil ik je 7 tips geven hoe je dit kunt voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen. Maar voordat we aan de tips beginnen wil ik eerst even stil staan bij het begrip:

Zakelijke Blog

Een zakelijke blog kan je online aanwezigheid behoorlijk verstevigen en is daarbij ook nog spotgoedkoop (nou ja, als je het vergelijkt met een tv commercial van 15 sec)
Een goed opgezette zakelijke blog helpt je om je

  • geloofwaardigheid te vergroten
  • te positioneren als een autoriteit

Een bijkomende voordeel is ook nog eens dat je een dialoog kunt aangaan met je lezers. Dit alleen al draagt bij aan je geloofwaardigheid. Des te meer mensen reageren op je blog of het delen via social media sites des te geloofwaardiger wordt jij gezien.

Een blog is technisch gezien ideaal voor iedere ondernemer. Als je met Word of Pages (mijn persoonlijke favoriet) kunt omgaan, dan ben je ook geschikt om te gaan bloggen.

Als je regelmatig blogt (berichten plaatst) dan zal Google dit erg fijn vinden. Google wil natuurlijk de beste zoekmachine van de wereld blijven en daarom zijn ze steeds op zoek naar “nieuwe, up-to-date informatie”. Via een blog bewerkstellig je dat. Een belangrijke aspect is dat jouw lezers je blog steeds vaker zullen bezoeken door de waarde die je aan hen geeft, wat weer bijdraagt aan je geloofwaardigheid en worden je lezers op een nette manier geattendeerd op je producten en/of diensten.

Persoonlijk vergelijk ik je blog als het centrum van je onderneming. Via je blog kun je koppelingen leggen met je social media sites, kun je beginnen met emailmarketing en kun je gebruik maken van videomarketing. Alles wordt door middel van je blog gelinkt aan elkaar. Maar genoeg nu over het begrip zakelijk bloggen.

Hier volgen de 7 stappen om met een zakelijke blog te beginnen:

  1. Onderzoek waarom. Dit is cruciaal! Waarom wil je gaan bloggen? Wat is je doel? Ligt dit in lijn met je bedrijfsdoelstelling?
  2. Wat moet een blog je opleveren? Wil je leads genereren? Wil je gewoon wat meer online aanwezig zijn? Wil je je positioneren als een autoriteit? Of wil je hoger ranken in de zoekmachines. Maak een keuze…
  3. Voor wie schrijf je jouw blog? Wie is je ideale lezer? Probeer hier zo specifiek mogelijk te zijn. Schrijf ook met die persoon in je achterhoofd. Om je nog meer op weg te helpen, denk eens even aan je ideale klant.
  4. Wat wil je dat ze doen? In het Engels heet dit “Call to Action”. Dit heeft natuurlijk alles te maken met punt 2. Als je meer leads wilt geef dan duidelijk aan dat zij zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Wil je meer interactie met bestaande klanten om geloofwaardiger te worden, vraag dan om een reactie.
  5. Hoeveel tijd wil je besteden aan het bloggen? Ja bloggen kost tijd. Maar houd je eraan om regelmatig (minimaal twee keer per week) een stuk te plaatsen op je blog. Houd je aan je planning
  6. en maak een blog kalender. Waarschijnlijk kun je als je even gaat brainstormen over jouw branche of niche dat je zo op 30, 40 of meer onderwerpen kunt opnoemen. Plan deze onderwerpen en schrijf. Bij twee keer per week een stuk heb je dus zo al voor een half jaar nieuwe content.
  7. Beginnen. Je hebt nu je onderzoek gedaan, je hebt ideeën voor bijna een half jaar. Nu wordt het tijd om een blog te beginnen. Persoonlijk ben ik een grote fan van WordPress. En wel die van wordpress.org en niet die van wordpress.com Het geeft je de vrijheid om het op je eigen domein te zetten. Trouwens dat zou je hoe dan ook moeten doen.

Een zakelijke blog kan echt succesvol zijn mits jij je goed voorbereid op bovenstaande stappen. Het is een geweldige marketing tool die je meer leads en meer klanten kan opleveren.

Ik wens je veel succes met bloggen en als je nog ideeën hebt, dan hoor ik dat graag. Schrijf hieronder tips die ik wellicht gemist heb.

Oh ja en als je denkt dat dit iets is voor je vrienden of bekenden, klik dan hier links op één van jouw favoriete social media knoppen om het te delen…

Vergelijkbare Posts:

Tags: , , ,

Leave a Comment

*